دانستنی های نمایشگاهی



دانستنی های نمایشگاهی

مشارکت و حضور در نمایشگاه ها

سرفصل های مقاله :

تعریف نمایشگاه های بین المللی  و ویژگی های آن

ویژگی های مثبت نمایشگاه های فروش

اهداف حضور در نمایشگاه های بین المللی

اهداف برگزاری نمایشگاههای تخصصی چیست؟

بررسی عوامل موثر حضور موفقیت آمیز در یک نمایشگاه

برنامه ریزی و انجام مقدمات

دلایل عدم موفقیت صنعت نمایشگاهی ایران

مقدمه:

رسیدن به بازارهای گسترده جهانی، مستلزم حرکت به سوی اقتصاد باز ، به کارگیری استراتژی های جهشی صادراتی و نگاه مدبرانه به نیازها و خواسته های مشتریان گوناگون در بازارهای مختلف می باشد. توفیق در دستیابی به این هدف ، نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی و نیز بخش های وابسته دولتی در نمایشگاه های بین المللی مختلف  و طراحی و ساخت غرفه جهت ارائه در بازارهای مختلف می باشد. سکوهای بسیار مهم معرفی و شناسایی توانمندی ها و قابلیت های فنی واحدهای تولیدی و خدماتی ، نمایشگاه های روسیه ، دبی ، هند ، چین ، عراق و کشورهای در حال توسعه می باشند.

اهمیت موضوع :

حضور در نمایشگاه بین المللی ، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است.

مشارکت و ساخت غرفه در نمایشگاه باعث می شود تا توانمندی واحدها و بنگاه های مختلف تولیدی در غالب یک غرفه شیک به معرض نمایش گذاشته شود و زمینه برای دست یافتن به بازارهای جدید فراهم گردد.

نمایشگاه بین المللی = تبلیغ زنده

در تعریفی گویا و کوتاه ، نمایشگاه بین المللی را می توان تبلیغ زنده نامید ; زیرا در نمایشگاه بین المللی  عواملی چون تولید کننده ، توزیع کننده ، مصرف کننده کالا یا خدمات در یک زمان و مکان مناسب گرد هم می آیند. نمایشگاه بین المللی مکانی جهت به نمایش گذاردن توانمندی ها و پیشرفت های یک منطقه یا کشور در زمینه های گوناگون است ، همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان می گردد.

دید وسیع تر نسبت به نمایشگاه بین المللی

امروزه بطور کلی نمایشگاه های بین المللی صرفاً به خاطر اهداف تجاری برگزار نمی گردد، به همین دلیل ، میزان موفقیت یک نمایشگاه را با ارزش قراردادهایی که در طول برپایی نمایشگاه منعقد می گردد ، ارزیابی نمی کنند.

دستاوردهای یک نمایشگاه وسیع تر و گسترده تر از مبادلات تجاری است که در جریان دایر بودن نمایشگاه ، میان تجار و غرفه داران صورت می پذیرد .

ایجاد تفاهم و دوستی و گفتگو میان ملت ها از جمله این دستاوردها است. امروزه اغلب کارشناسان امور تبلیغات وبازاریابی ، نمایشگاه را از مهمترین شیوه های بازاریابی تلقی می کنند و با ذکر دلایلی ثابت می کنند که بازده مستقیم شرکت در یک نمایشگاه ( غرفه سازی ) چندین برابر هزینه های انجام شده و نتایج آن نیز بسیار چشمگیرتر از روش های تبلیغی دیگر است.

مثلا:

در هر سال شرکت های آلمانی حدود پنج میلیارد یورو را صرف شرکت در نمایشگاه های گوناگون و ساخت غرفه های نمایشگاهی می کنند.

در ایالات متحده آمریکا شرکت ها برای رسیدن به اهداف خود بهترین روش را جهت بازایابی ، حضور در نمایشگاه  های بین المللی وساخت غرفه های نمایشگاهی می دانند.

به گونه ای که در تخصیص بودجه ، ۱۴ درصد را صرف شرکت در نمایشگاه و ساخت غرفه های نمایشگاهی ،  ۹ درصد را به مکاتبه پستی با مشتریان و فقط 1.5 درصد از بودجه را صرف تبلیغ به روش های دیگر می کنند.

بنابراین نمایشگاه یکی از ابزارهای بازاریابی و ایجاد ارتباط است که تحت تاثیر چهارعامل تبلیغات ، فروش حضوری و رفتن به سوی مردم ، روابط عمومی ، تشویق و ترغیب و پیشبرد فروش قرار می گیرد.

ارتباطی میان غرفه دار و بازدید کننده در نمایشگاه بین المللی

بررسی ها نشان می دهد ارتباطی  میان غرفه دار و بازدید کننده در نمایشگاه بین المللی می تواند تا دو سال بعد از نمایشگاه دوام داشته و تاثیر گذار باشد.

در حال حاضر ، نمایشگاه از شکل ابتدایی گذشته اش بسیار فاصله گرفته و کارکردهای آموزشی ، تبلیغاتی و اطلاعاتی آن ، بسیار اهمیت پیدا کرده است.

حضور در نمایشگاه بین المللی از جمله فعالیت هایی است که در زمینه بازاریابی مقرون به صرفه است و در آنجا شرکتها فرصتی را برای دیدار و حضور در کنار مشتریان پیدا می کنند. شرکت کنندگان در نمایشگاه در مدتی محدود و معین و در مکانی با تسهیلات و امکانات مناسب ، فرصت های بی شماری را برای تحقیق و بررسی وضعیت بازار ، دیدار با رقبا و تماشای آخرین دستاوردها در زمینه های گوناگون به دست می آورند. خریداری که از نمایشگاه و غرفه شما در نمایشگاه بین المللی بازدید میکند در واقع این فرصت را دارد تا محصولات را از نزدیک ببیند، لمس کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، یعنی کارهایی را انجام دهد که حتی تلفن و یا اینترنت چنین امکانی را برای او فراهم نمی آورد.

میزان موفقیت در نمایشگاه

کشورهای پیشرفته جهان با اصول و مقررات سازمان تجارت آشنایی کافی دارند و روشهای نوین تبلیغات و بازاریابی ، سیستم بسته بندی صادراتی ، اصول و فنون مذاکرات و قراردادهای بازرگانی ، استانداردها و مکانیزم های ورود به بازارهای جهانی را به خوبی می شناسد و از ساختار بازارهای مختلف و ویژگی های اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشورهای هدف آگاهی کامل دارند . در نتیجه میزان موفقیت هر شرکت یا کشور در امر صادرات ، بستگی به پارامترهای یاد شده بالا دارد که جزو رسالت های مهم نمایشگاه به شمار می رود.

تعریف نمایشگاه های بین المللی  و ویژگی های آن

در ادبیات بازاریابی امروز ، نمایشگاه بین المللی به سکویی اطلاق میشود که تولیدکنندگان ، محققین ، مبتکرین و نوآوران صنعتی و بازرگانی به نمایش و عرضه کالاهای جدید می پردازند و از طریق نمایشگاه بین المللی سعی می کنند با تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز ، خریداران ، پیمانکاران و سازمان های دولتی و رسمی ارتباط برقرار سازند.

ویژگی های مثبت نمایشگاه های فروش

  1. کالاها علاوه بر آنکه در داخل غرفه به نمایش گذاشته می شوند به فروش هم می رسند.
  2. شمار زیادی از مردم ترغیب می شوند که از نمایشگاه  و از غرفه ها بازدید کنند.
  3.  بازدید برای عموم آزاد است.
  4.  معمولا بهای کالاها کمی ارزان تر از بازار است.

 

اهداف حضور در نمایشگاه بین المللی

  •  فروش بیشتر و افزایش سهم بازار
  • معرفی کالاهای جدید
  • بدست آوردن شهرت و اعتبار و معروفیت
  • اخذ سفارش کلان برای آینده ( پیش فروش )
  • برقراری ارتباط باجامعه و مصرف کنندگان (فعالیت روابط عمومی)
  • ایجاد ذهنیت قوی و مثبت به نفع محصول و شرکت
  • القاء یک طرز فکر یا اندیشه جدید برای مصرف کننده
  • پیداکردن پیمانکاران و تامین کنندگان مواد اولیه
  • جمع آوری نقدینگی

 

اهداف برگزاری نمایشگاه تخصصی

هرساله درایران چندین نمایشگاه تخصصی درزمینه های مختلف ازجمله پوشاک و نساجی ،سنگهای معدنی و ماشین آلات وت جهیزات معدنکاری ، فرش دستبافت ، چینی و لوستر و ابزار روشنائی و … برگزار می شود.

هریک ازاین نمایشگاهها ، بخشهای ویژه ای ازاقتصاد کشور را مد نظر دارد ، اما اهداف اصلی برگزاری نمایشگاههای تخصصی ، ارائه توانمندیهای صنعتی ، انتقال دانش فنی و ارتقاء علوم دانش پژوهان است. برگزاری نمایشگاههای بین المللی و بازرگانی درگذشته نتوانسته بود خواست متخصصان ، پژوهشگران وصنعتگران کشوردررشته های خاص را تامین نمایند، از این رو برگزاری نمایشگاههای تخصصی مد نظر قرار گرفت.

ازسوی دیگر ازدحام حاکم بر نمایشگاههای تجاری ، امکان برقراری تماسها و گفتگوهای تخصصی میان صاحب نظران و دست اندرکاران را فراهم نمی ساخت.

با این وصف برای ایران اسلامی که مسیر توسعه اقتصادی و صنعتی شدن را طی می کند، برگزاری نمایشگاههای تخصصی بصورت امری حساس و ضروری خود را نشان می دهد.

نمایشگاه تخصصی درهر رشته ای مخاطبان خاص خود را به صحنه می کشاند و فضای مساعدی را برای تبادل اطلاعات فراهم میسازد. این مزیتی است که فقط در نمایشگاههای تخصصی وجود دارد.

عوامل موثر برای حضور موفقیت آمیز در یک نمایشگاه بین المللی یا نمایشگاه تخصصی

نمایشگاه از جمله موثرترین روش ها جهت معرفی خدمات و نمایش کالاها و محصولات به شمار زیادی از مشتریان بالقوه و بازدیدکنندگان تلقی می گردد. غرفه داران باید درصدد باشند تا با شرکت در نمایشگاه و با استفاده از طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی (غرفه سازی ) ، ارتباطات تجاری موجود خویش را تقویت نموده و مشتریان تازه ای نیز برای خود دست و پا کنند. شرکت در نمایشگاه بخشی از سیاست های تبلیغاتی و ازاریابی هر شرکت تولیدی-خدماتی را تشکیل می دهد.

آنچه برای یک مدیر شرکت حائز اهمیت است ، آگاهی و درک او از داده ها و ستانده های حاصل از شرکت در یک نمایشگاه است.

دکتر آلن کونوپاکی مشاور امور نمایشگاهی و رئیس سازمان تحقیقاتی اینکام اینترنشنال چنین اظهار می کند :

« سهم نمایشگاه در بازگشت سرمایه ده به یک است » البته بسیاری از غرفه داران به دلیل آنکه از نمایشگاه ها به گونه ای درست بهره برداری نمی کنند، منافع و مزایای چشمگیر آن را به راحتی ازدست می دهند.

امروزه موفق ترین غرفه داران در نمایشگاه بین المللی و نمایشگاه تخصصی کسانی هستند که آمادگی کامل دارند تا مدت زمان بیشتری را با بازدیدکنندگان صرف کنند، نه افرادی که فقط به ارائه بروشور و کاتالوگ و یا جمع آوری کارت ویزیت می پردازند.

برنامه ریزی و انجام مقدمات

برای حضور در نمایشگاه بین المللی نکات بسیار زیادی باید مورد توجه قرار گیرد.چنانچه آمارها درست باشد ، بیشتر شرکت ها می توانند موفقیت خود را در نمایشگاه بین المللی بیش از هر ابزار بازاریابی دیگری ، تضمین شده تلقی نمایند. با این حال ، جهت کسب اطمینان بیشتر بهتر است هر مدیر که قصد شرکت در یک نمایشگاه بین المللی یا نمایشگاه تخصصی را دارد، به پرسش های ذیل پاسخ دهد :

  1.  آیا تولیدات و خدمات شرکت با موضوع نمایشگاه بین المللی و یا نمایشگاه تخصصی مورد نظر همخوانی دارد؟ توجه به این نکته بسیار دارای اهمیت است. در غیر این صورت نتیجه مطلوبی از حضور در نمایشگاه ، عاید مشارکت کننده نخواهد شد.
  2. چه انتظاری از نمایشگاه بین المللی خواهیم داشت ؟ هر شرکت کننده ای یک هدف تجاری خاصی را در نمایشگاه بین المللی دنبال می کند که از آن جمله می توان به معرفی کالاها یا خدمات ، پرآوازه کردن نام شرکت ، پیدا کردن واسطه و نمایندگی فروش یا بررسی وضعیت شرکت های رقیب و کالاها و تولیدات آنها اشاره نمود. بهترین شیوه آن است که یک هدف را دنبال و تمام سعی و تلاش را جهت نیل به آن متمرکز نمود.
  3. آیا این نمایشگاه بین المللی با توجه به نوع فعالیت مجموعه ، بهترین نمایشگاه است؟ آیا برای بازدید به نمایشگاه های دیگر که در خصوص فعالیت شما برنامه هایی دارند ،سر زده اید؟ همیشه بزرگترین نمایشگاه ها را نمی توان بهترین نمایشگاه دانست.هیچگاه فرصت های بازاریابی خود را به اولین نمایشگاهی که در پیش رو است ، نباید محدود نمود .
  4. شرکت کنندگان در نمایشگاه بین المللی چه کسانی هستند؟ باید متوجه شد نمایشگاهی که قصد شرکت را داریم، چه شرکت های دیگری حضور دارند و در دوره قبل نمایشگاه چه شرکت هایی مشارکت داشته اند. شناسایی دیگر شرکت کنندگان کمک می کنند تا به گونه ای بهتر جهت حضور در نمایشگاه برنامه ریزی نماییم و همچنین ملاک خوبی است بدانیم چه نوع بازدید کنندگانی از نمایشگاه بازدید خواهند نمود.
  5. درخصوص برگزار کنندگان نمایشگاه چه اطلاعاتی داریم؟ موفقیت یک نمایشگاه منوط به تخصص و تجربه مدیران برگزار کننده نمایشگاه است .میزان تخصص و تجربه برگزار کنندگان نمایشگاه باید بررسی شود و متوجه گردید آیا آنها به وعده هایی که میدهند عمل می کنند یا خیر ؟

دلایل عدم موفقیت صنعت نمایشگاهی در ایران

صنعت نمایشگاهی یکی از صنایع پایه و دارای درجه تاثیرگذاری بالا بر رشد تولید ناخالص ملی است. صنعت نمایشگاهی یکی از شیوه های مدرن در بخش توزیع است که توجه جدی به آن می تواند راهکار مناسبی برای نوسازی سیستم توزیع فرآورده (کالا یا خدمات ) در ایران بشمار آید.

اهمیت این مسأله زمانی بهتر درک می شود که به مقایسه سیستم توزیع ایران با کشورهای پیشرفته بپردازیم. سهم توزیع از قیمت فروش در ایران بالاتر از متوسط جهانی است. سیستم توزیع ایران فاقد مکانیزم های لازم برای بهبود کیفیت است. وجود واسطه های غیر ضروری در بخش توزیع ، ضرورت حضور فیزیکی خریدار و کالا در محل کار فروشنده هزینه های زمانی برای یافتن کالای با کیفیت و . . . از جمله مشکلات شیوه های توزیع ایرانی هستند که گسترش صنعت نمایشگاهی می تواند به رفع آن کمک کند، اما صنعت نمایشگاهی نیز در عمل نتوانسته از مدارهای سنتی و تکراری، خارج شده و نقشی جدی در نوسازی سازمان توزیع ایجاد کند.

مدیریت ویژه ای که بر صنعت نمایشگاهی ایران حاکم است ، درآمدهای کوتاه مدت برای این صنعت را  مد نظر دارد و گسترش بازرگانی را نادیده میگیرد. این نگرش باعث می شود، نمایشگاه های فروش در تصمیم گیری های مدیریتی ارجحیت داشته باشند، چون می توانند درآمد زایی آنی داشته باشند. نمایشگاه هایی که محل مناسبی برای تبادل اطلاعات تجاری، گسترش ارتباط میان بخش های مختلف تولید و تجارت و آشنایی باشیوه های نوین تولید و توزیع و . . . باشند ، به رغم اینکه می تواند تاثیر مثبتی بر رشد اقتصاد ملی داشته باشند مغضوب واقع می شوند . یکی دیگر از ضعف های صنعت نمایشگاهی ایران کم توجهی به آموزش است.

آموزش باید به شیوه های مختلف و برای تمام افراد مرتبط با صنعت نمایشگاهی نظیر مدیران ، کارکنان خدماتی و رفاهی ، بخش تاسیسات، غرفه آرایی ، غرفه سازان ، غرفه داران ، فعالان عرصه تبلیغات، مطبوعات و حتی بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین المللی تعمیم یابد.

ضعف بعدی نمایشگاه های ایران ، فقدان برنامه ریزی دراز مدت و اعلام تقویم های نمایشگاهی برای دوره های زمانی محدود است. از سویی تغییراتی که در آخرین روزها رخ می دهد، نشانه ضعف بخش بازار شناسی در نمایشگاه است.

برگزاری نمایشگاه ها به صورت کوتاه مدت که در اختیار مجریان بخش خصوصی قرارمی گیرد، آنها را ازبرنامه ریزی و کسب مهارت های حرفه ای باز می دارد.مشکل بعدی تخصیص نادرست یارانه ای است.

اگر دولت و مجلس تمایل به توسعه صادرات غیرنفتی دارند ، بهتر است به جای ارائه مستقیم یارانه به صادرکنندگان ، زمینه های ارتباط تجاری آنها مانند نمایشگاه ها را توسعه دهند.

اگر بپذیریم برای توسعه صادرات ، نمایشگاه بین المللی یک ضرورت است پس پرداخت یارانه برای شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور هم یک ضرورت بشمار می رود.

در برنامه ریزی نمایشگاه ها یکی از اصول رایج در سطح بین المللی ، تثبیت نمودن زمان برگزاری هر نمایشگاه است تا بازدیدکنندگان تقریبا با محدوده زمانی هر نمایشگاه آشنا شوند.

شرکت نمایشگاه سازان با بیش از 14 سال سابقه در امر برگزاری نمایشگاه بین المللی ، همایش ، طراحی و غرفه سازی آماده ارائه مشاوره و همکاری با شما عزیزان می باشد.جهت ثبت نام در نمایشگاه بین المللی و غرفه سازی در تهران ، غرفه سازی در تبریز ، غرفه سازی در اصفهان ، غرفه سازی در شیراز ، غرفه سازی در مشهد و غرفه سازی در کیش با ما تماس بگیرید