طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی 1



طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی 1

نمایشگاه

نمایشگاه بعنوان پدیده ای که امروزه ، نقش غیر قابل انکاری در توسعه مبادلات بین المللی، کسب در آمدهای ارزی، ایجاد فرصت های شغلی متعدد، گسترش فناوری پیشرفته و بسط توسعه مناسبات حسنه بین کشورهای دنیا ایفا می نماید ( به عنوان یک صنعت موثر و فراگیر در جهان شناخته شده که همه ساله سود زیادی عاید کشورهای جهان می نماید. بیش از ١۵٠ سال از برگزاری نمایشگاه بزرگ لندن (١٨۵١) که سر آغاز به نمایش در آوردن جهان تکنولوژیک و  ارایه طرحهای جدید از معماری و ساخت غرفه های نمایشگاهی بود ، می گذرد درحالیکه در ایران نمایشگاه ها با رویکرد جدید ، سابقه ای کمتر از ۵٠ سال دارند که با رشد صنایع و خدمات قابل ارایه در کشور از دهه گذشته روند رو  به رشد برگزاری نمایشگاه ها افزایش یافته و سالانه صدها نمایشگاه در سطح مختلف در کشور برگزار می گردد که از نظر ارایه کالا و نوع معماری غرفه و برگزاری تفاوت هایی دارند . نمایشگاه با این نگرش، پدیده ای بر آمده از دوران  مدرن است که بنا به ضرورت تولید و عرضه ی انبوه کالا در قرن نوزدهم ظهور کرد. آنچه به عنوان نمایشگاه مد نظر  است خاستگاه وضرورت های پیچیده این دوران وما بعد آن را دربرمیگیرد. در عصرمدرن مکان وفضا تعریفی جدیدی پیدا نمود و تناسب آن با مسایل زیست محیطی انسان و فناوری قابل استفاده توسط او در کانون توجه قرار گرفت. بر این اساس معماری وساختار بصری نمایشگاه در روزگار حاضر کارکرد های متنوعی پیدا نموده است که تعاصلی تنگاتنگ با عرصه های مختلف زندگی انسان دارد. جزوه حاضر خلاصه ای از مسایل مطرح شده در حوزه فضاهای نمایشگاهی است که بهمراه کتاب طراحی و غرفه آرایی نمایشگاهها که بصورت جامع به مسایل غرفه نمایشگاهی پرداخته است.

زمینه های تاریخی اجتماعی پیدایش فضاهای نمایشگاهی

انقلابات علمی و صنعتی که از قرون شانزدهم و هفدهم در غرب آغاز شد می توان تعریف نمود. اصلی ترین نقش فضای نمایشگاهی این بود که آخرین دستاوردهای تکنولوژیک در زمینه ی نوع مواد، مصاح، مصنوعات و محصولات و تجهیزات صنعتی که در نتیجه پیشرفت تکنولوژی در هر دوره به دست آمده است را برای تجارت و استفاده دراختیار بازار قرار دهد. از این منظر، طراحی و ساخت یک فضای نمایشگاهی به عنوان اولین فرصت برای تجلی بخشی به توان تکنولوژی مطرح می گردد. و مکانی برای بازتاب امکانات و توان تکنولوژیک در تولید مواد و مصاح و شیوه های ساخت در خود این فضاها شکل می گیرد. این فرایند، کالبدی را فراهم می کد که مناسب و در خور یافته های تکنولوژیک در سایر رشته های علمی و صنعتی باشد و آرمانشهر انسان تکنیک محور را متجلی سازد.

به بیان دیگر، اتفلابات علمی و صنعتی در ادامه تکامل خویش در هر یک از حوزه های مرتبط با زندگی بشر تاثیرات تعیین کننده و تحول عمیقی را ایجاد کردند. به طور مثال در حوزه ی فلسفه، با تاثیرات عظیم دکارت ( 1650-1596) به نگرش دکارتی ذهن(ماده و فلسفه ی تقلیل گرایی) منجر شد. در حوزه تکنولوژی، فرانسیس بیکن (1562-1626) با طرح آتلانتیس نو، آرمانشهری را ترسیم می کرد که در آن طریق بسط علم و تکنولوژی و اختراعات و ابداعات بشر می تواند تمامی بیماری های لاعلاج را درمان کند و راحتی و امنیت و نعمت فراوان برای او ایجاد شود. در حوزه ی سیاست، حکومت ایده آل توماس هابز (1588-1679)  در لویاتان  متحقق می شد، جایی که در آن کسب قدرت برای زنده ماندن امری حیاتی توصیف می شد و برای کسب قدرت، توسل به هر کاری مباح و مشروع بود. اما اولین گام اساسی در راه رسیدن و تحقق این آرمان های انقلابات علمی و صنعتی، تسلط و تفوق بدون شرط بر طبیعت بود. طی دو قرن بعد از آن، جامعه ی غربی با تلاش بی وقفه ای تقریبا  به میزان زیادی به آرمانشهر توصیفی بیکن نزدک شد. در چین شرایطی، پیامدهای این تحولات در حوزه های محیط مصنوع نیز بایستی جست و جو و تفسیر شوند، آرمانشهر بیکن بایستی پوسته ی خارجی داشته باشد و معماری، ساختمان، شهر سازی نیز بایستی به عنوان پوسته ی فیزیکی در خور این آرمانشهر باشند. جایی که در آن، انسان صنعتی به مرتبه ای از پیشرفت می رسد و به جایگاه خدایی می نشیند که حتی می تواند موجودات جدید خلق کرد. در نتیجه ارتقاء این پوسته خارجی و ظاهری آرمانشهر بیکن و تظاهر آن در محیط، به نوعی در گرو پیشرفت تکنولوژی و ساخت است که بتواند محدودیت های بشری را درتامین نیازهایش پیوسته کمتر کند. ساخت آرمانشهر جدید The New Atlantis نیاز به ساختمان های جدید، معماری جدید، و مواد و مصالح جدید دارد. موضوعی که  طراحان و سازندگان فضاهای نمایشگاهی در اواسط قرن نوزدهم با ساخت کریستال پالاس(1851) و سپس با ساخت برج ایفل (1889) در صدد بیان آن بودند در واقع می تواند به نوعی پاسخ به آرزوی دیرینه و پیش بینی های فیلسوف نامدار انگلیسی در تحقق آرمانشهر وی، تلقی گردد.

طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی - سالن کریستال پالاس دراکسپو لندن

طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی – سالن کریستال پالاس دراکسپو لندن

سالن کریستال پالاس دراکسپو لندن ١٨۵١

طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی - تصاویر ساخت برج ایفل و مراسم افتتاح اکسپو ١٨٨٩ پاریس

طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی – تصاویر ساخت برج ایفل و مراسم افتتاح اکسپو ١٨٨٩ پاریس

تصاویر ساخت برج ایفل و مراسم افتتاح اکسپو ١٨٨٩ پاریس

اگرچه انسان تکنیک محور محصول انقلاب صنعتی، از طریق تولید مصالح و مواد جدید صنعتی به دنبال بیان پیشرفت  ها و توانایی های شخصی اش نیز بود، لکن اصلی ترین چیزی که برای وی اهمیت داشت در وهله ی اول توانایی در کاهش تهدیدات بالقوه و بالفعل طبیعت و سپس تسلط کامل برآن بود. در این راه تکنولوژی پشتبیان و حامی اصلی به شمار می آمد و فقط از راه پیشرفت در آن می شد بر طبیعت غلبه کرد و در موضعی بالاتر از آن قرار گرفت.

در نتیجه ساخت و تولید مصالح جدید، و طراحی فضاهای نوین نمایشگاهی تلاشی همسو در این راستا ارزیابی می شود.

طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی - سالن نمایشگاهی در ژاپن2005

طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی – سالن نمایشگاهی در ژاپن2005

سالن نمایشگاهی در ژاپن2005

ادامه دارد …

مطالب مرتبط با : طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی

طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی 1    طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی 2   طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی 3   طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی 4   طراحی سالن و غرفه نمایشگاهی 5

شرکت نمایشگاه سازان با بیش از 14 سال سابقه در امر برگزاری نمایشگاه بین المللی ، همایش ، طراحی و غرفه سازی آماده ارائه مشاوره و همکاری با شما عزیزان می باشد.جهت ثبت نام در نمایشگاه بین المللی و غرفه سازی در تهران ، غرفه سازی در تبریز ، غرفه سازی در اصفهان ، غرفه سازی در شیراز ، غرفه سازی در مشهد و غرفه سازی در کیش با ما تماس بگیرید.